لوازم بدنه اتوبوس شامل چه قطعاتی است؟

۳۱ بازديد

لوازم بدنه اتوبوس شامل چه قطعاتی است؟

لوازم بدنه اتوبوس شامل چه قطعاتی است؟

مجموعه ی پیشرو صنعت با هدف تامین نیاز بازارهای داخلی به عرضه ی تجهیزات مورد نیاز ماشین های سنگین در مانند سیستم کلاج و ترمز در فروشگاه اینترنتی پارت کامیون اشتغال دارد. این مجموعه با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با اخذ مجوزهای لازم توانسته است ایمن ترین تجهیزات را عرضه کند.

اتوبوس ها به دلیل کارایی بالایی که در حمل و نقل دارند نیاز مبرمی به تجهیزات و لوازم یدکی پیدا می کنند. تامین قطعات از بهترین متریال به دلیل ارتباط مستقیمی که این وسیله با جان و امنیت مسافران دارد باعث می شود تامین بهترین تجهیزات برای قسمت های مختلف این وسیله به خصوص بدنه ی آن ضروری به نظر برسد. اتوبوس ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها نیاز به استفاده از تجهیزات مقاوم و مستحکم دارد. بدنه ی اتوبوس بخش مهمی است که در ایمنی و ظاهر آن نقش اساسی دارد. حرکت این اتومبیل در مسیرهای شلوغ امکان ایجاد مشکلات زیادی را در مسیرهای پر رفت و آمد به وجود می آورد. رعایت اصول و استاندارد در طراحی بدنه ی اتوبوس ها ضرورت تولید و عرضه ی لوازم و قطعات تخصصی را به وجود می آورد.

لوازم بدنه ی اتوبوس

برای تولید لوازمی که برای بدنه ی اتوبوس نیاز است باید آلیاژ های محکمی از جنس فولاد استفاده شود. از دیگر متریال ها نیز برای تولید تجهیزات اتوبوس استفاده می شود که مهم ترین آن ها کامپوزیت است. قطعاتی که برای بدنه ی اتوبوس تولید و عرضه می شود شامل بخش هایی مانند، درب، برف پاک کن، تهویه ی سقف، سپر، جلو پنجره، چراغ و شیشه است. از دیگر لوازم و تجهیزات نیز می توان به سوخت، مخزن، صفحه کنترل، شیشه، باتری، چراغ اتوبوس و دیگر لوازم اشاره کرد.

http://s.ecmaps.de/Z-2Vd

https://0rz.tw/H54z7

https://v.gd/48Tyqv

چراغ اتوبوس

چراغ در قسمت های مختلف اتوبوس مورد استفاده است. این چراغ ها را علاوه بر جلوی اتوبوس در پهلوها، عقب اتوبوس و در سقف نیز کار گذاشته می شود. از این وسیله برای کاربردهایی مانند راهنما زدن، هشدار و روشنایی در زمان شب استفاده می شود و به دلیل نیاز به روشن بودن در زمان های طولانی بهتر است در زمان تولید از بهترین جنس تهیه شوند. کیفیت نور دهی چراغ ها به خصوص در شب برای اتوبوس ها ضرورت دارد زیرا این نور باعث روشن شدن جاده و جلوگیری از تصادفات می شود. چراغ های تولید شده علاوه بر نور مناسب باید ویژگی هایی مانند ضد ضربه بودن و مقاومت در برابر خوردگی را نیز داشته باشند. برای خرید انواع قطعات کامیون مانند لوازم بدنه و لنت دیسکی کامیون و تریلی به بخش های مرتبط در سایت مراجعه کنید.

شیشه اتوبوس

به دلیل پوشاندن حجم زیادی از بخش های اتوبوس به وسیله ی شیشه باید این وسیله با بهترین متریال و مقاومت بالا تولید شود. شیشه علاوه بر مقاومت باید دارای ظرافت و شفافیت نیز باشد. شیشه ها باید به صورت استاندارد تولید شوند تا بتواند از خروج انرژی گرمایشی و سرمایشی که در اتوبوس جریان دارد جلوگیری کند. این شیشه ها باعث می شوند گاز دی اکسید کربن به داخل اتوبوس نفوذ نکند و مسافران دچار مشکلاتی از قبیل گاز گرفتگی نشوند. به دلیل دشوار بودن دید به خصوص در شب باید شیشه ها به گونه ای شفاف باشند که بتوان به سادگی بیرون را مشاهده کرد. نوع طراحی شیشه در بخش های مختلف اتوبوس نیز کارهای  تخصصی به حساب می آید و باید از تولید کنندگانی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند محصول مورد نظر را خریداری کرد.

درب اتوبوس

طراحی درب اتوبوس برای مدل های مختلف با تفاوت هایی همراه است. اتوبوس های مدرن دارای دو نوع درب تاشو و برقی هستند. این درب ها یک طرفه و دو طرفه هستند و برای استفاده از آن ها باید از سیستم تنظیم حرکات در و باز و بسته شدن آن نیز استفاده کرد. درب های برقی به دلیل امکان برخورد نکردن با دیگر اتومبیل ها از امنیت بالاتری برخوردار هستند. این درب ها دارای لت های دو قسمتی اند. درب هایی که یک طرفه هستند را برای اتوبوس های بین شهری استفاده می کنند و از درب های دو طرفه در اتوبوس های شهری استفاده می شود. اتوبوس ها شهری به تجهیزات مختلفی از جمله درب های مقاوم و کیت لوازم تعمیر سیستم کلاچ و ترمز نیاز دارند.

سپر اتوبوس

سپر از قطعاتی است که در انواع اتومبیل ها از جمله اتوبوس ها مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعات از جنس فلز و پلاستیک های مقاوم هستند. این قطعات با استفاده از آلیاژ فلز و فیبر کردن تهیه می شوند. در صورتی که سپر از متریال مقاومی تهیه شود در زمان برخورد اتوبوس با دیوار و دیگر اتومبیل ها آسیب کمتری به اتومبیل می رسد. سپر را در قسمت های عقب و جلوی اتوبوس استفاده می کنند و برای زیبایی و جلوگیری از ضربه خوردگی کارایی بالایی دارد. استفاده از تجهیزاتی مانند کیسه باد صندلی و دیگر تجهیزات باعث می شود بتوان از اتوبوس بهتر نگهداری کرد.

 

https://press-info1.siterubix.com/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%b2%d9%84/

https://justpaste.it/c3jzx

https://www.tumblr.com/ubaid214/731242294071754752/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84?source=share

https://telescope.ac/educators/h838ccrehfb0y1thwzmaa1

https://www.crypto-city.com/blog/80309/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84/

https://www.soft-clouds.com/blogs/62214/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84

https://writeupcafe.com/%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%b2%d9%84/

https://www.liveinternet.ru/users/ubaid214/post501555194//

https://www.xaphyr.com/blogs/506792/%D8%B3%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

https://green1.bloggersdelight.dk/2023/10/15/%d8%b3%d9%87-%d8%aa%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

 

انواع مدل های کامیونت فاو

۲۹ بازديد

شرکت خودروسازی فاو که از سال 1953 به عنوان اولین شرکت خودروسازی چینی شروع به فعالیت کرده است و تا به امروز با تولید انواع ماشین‌آلات سنگین مانند انواع کامیونت ها، کشنده ها و کمپرسی ها کسب و کار خود را گسترش داده است.

با ما همراه باشید تا مزایا و معایب کامیونت فاو را بررسی کنیم.

انواع مدل های کامیونت فاو

کامیونت های فاو در دو مدل 8 تن و 6 تن معرفی و به بازار ایران وارد شدند که مدل 6 تن به نام تجاری تاگر نیز شناخته میشود. شرکت سیبا موتور با ارائه خدمات پس از فروش عالی در کشور ایران توانسته درصد رضایت بالایی را نسبت به رقبای خود  کسب کند.

انواع مدل های فاو شامل:

  • کامیونت فاو 6 تن تایگر
  • کامیونت فاو 8 تن

تفاوت میان فاو 8 تن و6 تن

همانطور که از اسمشان پیداست، تحمل وزن فاو 8 تن بالاتر از مدل کایمونت فاو تایگر میباشد و این تحمل وزن بیشتر، سبب اختلافاتی نظیر طول شاسی، عرض و محور های کامیونت شده است. همچنین کامیونت فاو 6 تن بیشتر برای موارد درون شهری، و کامیونت 8 تن نیز برای موارد برون شهری مناسب هستند.

مزایای کامیونت فاو

بسیاری از صاحبین کسب و کار با فرسوده شدن کامیون های آلمانی و اتمام طول عمر مفید این ماشین ها و همچنین نبود نمایندگی و دسترسی سخت به قطعات این دسته از خودروها برای تعمیرات، روی به استفاده از خودرو های شرکت فاو آورده‌اند. از دیگر مزایای کامیونت فاو میتوان به شرایط پرداخت و قیمت بسیار مناسب این کامیون‌ها اشاره کرد. شما میتوانید برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی با ما در ارتباط باشید.

قدرت فنی کامیونت فاو

این مدل از کامیونت ها رضایت بالا مشتریان را همراه خود دارند، چرا که مشخصات فنی ماشین های این شرکت مورد تایید متخصصان و کارشناسان با تجربه در این زمینه است، به همین دلیل شکی در قدرت فنی کمیونت فاو نیست. ما در ادامه  به بررسی کامل کامیونت های فاو میپردازیم با ما همراه باشید.

مشخصات کامیونت 8 تن:

این دستگاه، ابعادی به طول شاسی 7735 و عرض 850 همچنین ضخامت 6 دارد. دیگر مشخصات این کامیونت شامل:

  • قدرت موتور: 140 اسب بخار
  • گشتاور 1200 نیوتن متر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5
  • گیربکس ZF
  • شیشه برقی
  • سیتم سوخت رسانی دیزلی
  • نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو
  • تهویه مطبوع

موتور کامیونت فاو 8 تن مجهز به اینتر کولر و توربو شارژر و هچنین سیستم ترمز ضد قفل مجهز به کنترلگرهای الکترونیکی جهت تعادل در سطوح لغزنده نیز میباشد.

مشخصات کامیونت 6 تن

این دستگاه از موتور 6 سیلندر خطی 16 سوپاپ مجهز به توربو شارژر بهره میبرد. حجم موتور کامیونت 6 تن فاو تایگر 3760 سی سی میباشد. از جدید ترین استاندارد های روز دنیا برای کنترل کیفی این کامیون استفاده شده است.

همچنین این کامیون دارای:

  • گیربکس آلمانی ZF
  • عایق صوتی و حرارتی
  • کپسول آتش نشانی
  • سیستم تعلیق بادی صندلی ها
  • آینه  بغل برقی
  • نمایشگر دیجیتال
  • سیستم ترمز هیدرولیکی
  • سیستم سوخت‌رسانی کامان ربل با پمپ انژکتوری بوش

https://ict-edu.uk/user/felixneal2/

https://edu.fudanedu.uk/user/felixneal2/

https://independent.academia.edu/NealFelix

https://open.mit.edu/profile/01HBSH25ADY1CT5MPKHN5SZ7JE/

https://royalecollege.edu.jm/members/felixneal2/

https://trove.nla.gov.au/userProfile/user/felixneal2/about

https://nationaldppcsc.cdc.gov/s/profile/0053d000003qQbAAAU

https://gitlab.ifam.edu.br/FelixNeal2

https://ifa.edu.pe/forums/users/felixneal2/

https://obic.edu.et/profile/felixneal2/

http://colegiogimnasiohumanistico.edu.co/index.php/news/blog-item

https://dsb.edu.in/how-would-you-feel-when-you-receive-a-call-for-admission-interview-from-your-dream-institution/

https://minesec.gov.cm/web/index.php/en/decisions/item/747-annuaire-statistique-minesec-2017-2018-en

http://foundation.unilag.edu.ng/index.php/component/k2/item/3-life-is-a-series-of-natural-changes

https://centre.umc.edu.dz/hpc/index.php/services/projet-en-cours

سرور مجازی ایران یا خارج

۳۵ بازديد

سرور مجازی ایران یا خارج

بهترین راه برای انتخاب موقعیت جغرافیایی سرور مجازی، محل زندگی کاربران سرور مجازی و منابعی است که سرور مجازی با آن‌ها ارتباط دارد. برای مثال، اگر کاربرانی که با سرور مجازی در ارتباط‌اند، ساکن ایران هستند، حتماً ایران را انتخاب کنید. در این صورت، اگر سرور مجازی با وب‌سایت‌ها و منابعی در اینترنت جهانی در ارتباط باشد، آیا انتخاب سرور مجازی ایران می‌تواند درست باشد؟

برای پاسخ به این پرسش باید عوامل بیشتری را بررسی کنیم. اگر حجم ترافیک سرور با منابع اینترنتی بیشتر از حجم ترافیک کاربران ایرانی است، بهتر است که سرور خارج را انتخاب کنید. اگر هم منابع استفاده‌شده سرور در اینترنت به هر دلیلی به ایران و کاربران ایرانی سرویس‌دهی نمی‌کنند، بهتر است که از سرور خارج استفاده کنید.

اگر انتخاب بین سرور مجازی ایران و خارج برایتان دشوار است، با متخصصات باتجربه در این زمینه مشورت کنید. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی تجربیات زیادی دارند و به‌‌رایگان به شما مشاوره می‌دهند.

مهم‌ترین معیار انتخاب سرور مجازی چیست؟

برای اینکه بتوانید سرور مجازی مناسبی انتخاب کنید، ابتدا باید نیاز‌های خود را در نظر بگیرید و سپس باتوجه‌به مطالب گفته‌شده، سرویس مناسب را انتخاب کنید. درادامه، به معیارهایی اشاره می‌کنیم که هنگام نیازسنجی باید به آن‌ها دقت کنید.

  • حافظه RAM

باتوجه‌به فعالیتی که روی سرور مجازی می‌خواهید انجام دهید، باید مقدار حافظه مناسبی را انتخاب کنید. می‌توان گفت که اساسی‌ترین نیاز برای انتخاب سرور مجازی مناسب، میزان حافظه RAM است که بیشترین تأثیر را نیز بر قیمت می‌گذارد.

  • میزان HDD 

طبق نیاز خود، باید فضای ذخیره‌سازی مناسب را انتخاب کنید. در سرویس‌های مختلف، فضای ذخیره‌سازی حداقلی در نظر گرفته شده است؛ ولی با مکاتبه با شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی می‌توانید فضای ذخیره‌سازی دلخواهتان را داشته باشید.

  • CPU 

مجازی‌ساز‌ها پردازنده‌هایی مجازی را دراختیار شما قرار می‌دهند که کمی‌ ضعیف‌تر از پردازنده‌های فیزیکی هستند. پس اگر برای اهداف خود به قدرت پردازش فراوانی نیاز دارید، در انتخاب CPU و تعداد هسته‌های آن دقت کنید.

  • موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر

اگر فعالیت شما به‌گونه‌ای است که باید در کشور خاصی باشد، به موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر مدنظرتان بسیار دقت کنید.

  • اعتبار شرکت خدمات‌دهنده سرور مجازی

به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم که از شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده سرور خود را بخرید. دقت کنید که شرکت مدنظرتان حتماً از پشتیبانی مناسبی برخوردار باشد.

خرید ******* v2ray

کدام دیتاسنتر را برای سرور مجازی خود انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب دیتاسنتر، سعی کنید به نکات زیر دقت کنید:

امنیت شبکه دیتاسنتر

برخی از دیتاسنتر‌ها امنیت پیش‌فرض مطلوبی دارند؛ مانند دیتاسنتر OVH.

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر به نیاز شما بستگی دارد؛ ولی پیشنهاد می‌‌کنیم که کشور دیتاسنتر را براساس بیشترین میزان ترافیک کاربران انتخاب کنید.

پشتیبانی از ترافیک وارز

ترافیک‌های غیر‌استاندارد مانند ترافیک‌های برنامه‌های کرک‌شده یا ترافیک‌های تست نفوذ اصطلاحاً ترافیک وارز (Warez) گفته می‌شود. دقت کنید که اگر به این نوع ترافیک‌ها نیاز دارید، دیتاسنتر حتماً از آن‌ها پشتیبانی کند.

https://www.tripadvisor.com/Profile/aliyaa732

https://www.4shared.com/u/sWnNHz8b/SoniaRober22.html

https://www.indiegogo.com/individuals/35383075

https://www.mixcloud.com/SoniaRober22/

https://sbnation.com/users/SoniaRober22

https://www.liveinternet.ru/stat/gala*******.com/

https://unsplash.com/@soniarober22

https://www.evernote.com/shard/s476/sh/bc4b02de-d4da-4d51-9f8e-25f8a57943d0/UrUDcBsbam5GBctlomBYM0wRAIrEggqZ1D2ZsID3J1kdAt3b0Eh6ddoJaw

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/8eb74fcf-b442-4ba9-b1bf-9307107d8aeb/Aliya-A

https://www.fanfiction.net/u/15994663/

https://seekingalpha.com/user/59352166/profile

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/SoniaRober22

https://justpaste.it/9v2mh

https://www.atlasobscura.com/users/soniarober22

 

معرفی مسجد نصیر الملک

۲۸ بازديد

معرفی مسجد نصیر الملک

 

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده است که پیشتر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد دوست‌داشتنی که با نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز به شمار می‌رود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

 

 

مسجد نصیر الملک کجاست؟

 

مسجد نصیر الملک در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد، ایستگاه ولیعصر است که با آن حدود ۱.۵ کیلومتر فاصله دارد. می‌توانید این مسافت را با تاکسی یا به‌صورت پیاده طی کنید. اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی را سوار و در ایستگاه چهارراه مشیر پیاده شوید. همچنین اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از مسجد را دارید، پارکینگ‌‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در خیابان پیروزی و فاصله پنج دقیقه‌ای از مقصد قرار گرفته‌اند که می‌توانید برای پارک خودرو از آن‌ها استفاده کنید. (نمایش روی نقشه)

 

تاریخچه مسجد نصیر الملک

 

مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. معماری مسجد کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال، از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری به طول انجامید. زیربنای مسجد برابر با ۲۲۱۲ متر مربع و مساحت آن برابر با ۲۹۸۰ متر مربع است. مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی، از سال‏‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک به تولیت آقای محمود قوام و مدیریت آقای مهندس کوروش جاویدی پارسی جانی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 

حوض و حیاط مسجد نصیر الملک

 

در کتاب فارسنامه ناصری می‌توان اشاراتی به مسجد نصیرالملک را مشاهده کرد:

 

    در استحکام بنیان و سنگ ازاره و ستون‌های سنگی، شبستان و دریاچه (حوض) و صحن، مانند مسجد مشیر الملک و بلکه اندکی بزرگ‌تر است و بعضی تصرفات تازه در آن افزوده که بر محاسن آن افزوده است.در کتاب آثار العجم نیز به این مسجد اشاره و فضاهای آن توصیف شده است.مسجدنصیرالملک در سال ۱۳۵۸ توسط انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران به شماره‌ی ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

معماری مسجد نصیرالملک

 

مسجد نصیرالملک دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال مسجد قرار دارد. این مجموعه ارزشمند چندین بخش مختلف دارد که هنر معماری در هرکدام آن‌ها به شکلی کرده یافته است.

 

سردر ورودی مسجد نصیرالملک

 

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن را با کاشی‌های هفت رنگ زینت داده‌‌اند. ازاره طاق‌نمای آن از سنگ گندمک است و طاق‌نمای ورودی آن مقرنس‌کاری زیبایی از کاشی هفت رنگ دارد. درهای ورودی این مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن دیده می‌شود.

 

 

شبستان غربی مسجد نصیرالملک

 

مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است که هر دو شبستان برخلاف معمول به خاطر جهت‌گیری ساختمان قبله در امتداد محور قبله واقع شده‌اند. شبستان غربی پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است. طاق این شبستان روی ستون‌های سنگی با طرح مارپیچ است. این ستون‌ها در دو ردیف ۶تایی و به تعداد دوازده عدد به نیت دوازده امام قرار گرفته است. همچنین این شبستان هفت درگاه دارد که با هفت در چوبی و شیشه‌های رنگارنگ آن را به صحن مسجد مرتبط می‌کند. از این شبستان به‌عنوان شبستان زمستانه یاد می‌شود.

 

    شبستان غربی مسجد نصیر الملک

    شبستان زمستانه مسجد نصیر الملک

    بازی نور و رنگ در شبستان مسجد نصیر الملک

    زیبایی نور و رنگ در شبستان غربی مسجد نصیر الملک

 

در جلوی این شبستان ایوانی به عرض ۶ متر قرار دارد که به‌وسیله هشت طاق‌نما از حیاط جدا می‌شود و دارای هفت جرز آجری است. روی این جرزها و در پیشانی طاق‌نماها آیات قرآنی و نقش‌های گل و بوته کاشی‌کاری شده است.سنگ‌تراشی و تزیین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل و مسجد مشیر شیراز است و از سنگ گندمک یک‌پارچه ساخته شده است. طاق و دیوارهای شبستان را با کاشی‌کاری‌های زیبا تزیین کرده‌اند و آسمانه آن را با نقش‌هایی چون گل‌و‌بته، نقوش اسلیمی و چند آیه از آیات قرآن به خط ثلث عالی آراسته‌اند. کف شبستان با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است و سنگ کف محراب آن که از کف شبستان پایین‌ترواقع شده، از جنس مرمر است. عرقچین‌های بین تویزه‌های شبستان خیز کمی دارپ. این شبستان در واقع شبستان تابستانه محسوب می‌شود.

 

در این شبستان دری وجود دارد که به یک چاه آب گشوده می‌شود. به این راهرو چاه گاو یا گاورو گفته می‌شود. همچنین در این مکان یک حوضچه و یک دالان موجود است. شبستان شرقی هم‌اکنون به موزه اوقاف تبدیل شده است. در دالان شمالی سنگ‌نوشته‌ه‏ای وجود دارد که شعر زیر با خط نستعلیق زیبایی نوشته روی آن حک شده است:

 

غرض نقشی است کز ما باز ماندکه هستی را نمی‌بینم بقایی      مگر صاحبدلی روزی به رحمت کند در حق استادان دعایی

 

در پایان نام محمد حسن معمار و استاد محمد رضا کاشی‌پز که از معماران و سازندگان بنا بوده‌اند و نیز تاریخ شروع آن در ۱۲۹۳ هجری قمری و پایان آن در ۱۳۰۵ هجری قمری ذکر شده است.

 

طاق مروارید

 

مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند و ایوان شمالی زیباتر از ایوان جنوبی است. ایوان شمالی دارای سه نیم طاق در سه طرف است و از سمت چهارم به صحن راه دارد. طاق میانی طاقی بلند است، که به طاق مروارید معروف است. بر دیوارهای این طاق آیات قرآنی و احادیث نوشته شده است و در سمت چپ آن نیز تاریخ ۱۲۹۹ هجری قمری قید شده است. همچنین این ایوان دارای چهار غرفه است و سقف میانی آن با مقرنس‌کاری و کاسه‌سازی پنج کاسه مزین شده است. در لابلای آجرهای بدنه این طاق چوب‌هایی برای جلوگیری از لرزش زلزله کار گذاشته‌اند.

 

ساعات بازدید و بلیط مسجد نصیر الملک

 

ساعات بازدید مسجد نصیر الملک در دو نیمه سال متفاوت است. در نیمه اول سال می‌توانید بین ساعات ۸ تا ۱۷ از مسجد بازدید کنید و در نیمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰. این مجموعه در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. مسجد نصیر الملک امروزه بیشتر به‌عنوان مسجد-موزه فعالیت دارد و بهای بلیط آن در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی بوده است. امکان اقامه نماز به‌صورت انفرادی وجود دارد.

 

منبع : مجله گردشگری دوباره سفر

https://www.tripadvisor.com/Profile/473anishar

https://www.4shared.com/u/WLUHYdmM/AnishaRaymon3.html

https://www.indiegogo.com/individuals/35187024

https://www.mixcloud.com/AnishaRaymon3/

https://hubpages.com/@anisharaymon

https://unsplash.com/@anisharaymon3

https://www.evernote.com/shard/s577/sh/9aa1a940-2d7d-187f-5667-d27402440f02/3GIGO8qEIeI0T3jZSm_X1hg2h3r41bEzvscLoCP8LcQ71OXEYgR7IYUQ0g

https://www.liveinternet.ru/stat/dobaresafar.ir/

https://coub.com/81ee3c9b311868bfd8d4

https://giphy.com/channel/AnishaRaymon3

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/f1c13019-2b7f-4268-9689-0d386c31fe7c/Anisha-R

https://www.fanfiction.net/~anisharaymon3

https://seekingalpha.com/account/user_settings

https://www.spreaker.com/user/17329870

https://justpaste.it/ceff5

https://www.atlasobscura.com/users/anisharaymon3

http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.dobaresafar.ir

http://clients1.google.de/url?sa=t&url=http%3A%2F%2Fdobaresafar.ir

http://google.co.uk/url?q=http%3A%2F%2Fwww.dobaresafar.ir